Особливості викладання інформатики в початковій школі



Особливості викладання інформатики в початковій школі

Вчитель інформатики ЕНВК№1,
Рашкевич І.А.

Державний стандарт початкової загальної середньої освіти в освітній галузі "Технології" передбачає необхідність формування в учнів початкової школи навичок комп’ютерної грамотності. З цього випливає, що навіть, якщо  урок інформатики не викладається, вчителі зобов’язані формувати передбачені навички на інших предметах чи в позаурочній діяльності.
                В початковій школі курс інформатики може бути введений за рахунок варіативної складової Базового навчального плану (до 2013р.). Після чого слід вибрати навчальну програму, за якою будуть навчатися діти. Таких програм є дуже багато, це і «Сходинки до інформатики», «Скарбниця знань», «Інфомандри», «Комп’ютерленд» тощо. Вчитель може вибрати існуючу, чи розробити власну. При цьому слід враховувати контингент дітей, профіль школи, профіль класу і т.п.
Використання комп’ютера в навчальній діяльності учнів сприяє розвитку розумових здібностей, пам’яті, просторової уяви, творчого нестандартного мислення, підвищує інтерес до навчання.
Адміністрація нашого навчального закладу враховує необхідність вивчення інформатики з раннього віку і тому, цей предмет починає викладатися з 2 класу за програмою «Сходинки до інформатики». Ця назва не випадкова. Вона зразу ж націлює і вчителя, і учня на те, що йтиметься про ознайомлення з інформатикою та про все, що пов'язане з нею. Саме про ознайомлення, а не про систематичне вивчення предмета.
Структура уроку інформатики  відрізняється від традиційних уроків у молодшій школі.
Перша частина — теоретична. Вона проводиться у формі бесіди, гри, обговорення ситуацій. Обговорюються питання, пов’язані з інформацією, комп’ютером, алгоритмами, виконавцями. Також є уроки, теоретична частина яких призначена для підтримки вивчення інших навчальних предметів, повторення і закріплення матеріалу, контролю знань.
Друга частина — ознайомлення з новою комп’ютерною програмою, демонстрація її роботи та практична робота учнів за комп’ютером.
Третя частина — цікавинки, завдання з логічним навантаженням, для розвитку пам’яті, кмітливості, ерудиції для ”розумників та розумниць”. Звичайно, коли діти відгадують головоломку, логічні завдання, вони, як правило, застосовують метод проб і помилок, перебираючи різноманітні варіанти. Частіше всього це не приводить до раціональних результатів. Виникає необхідність подумати, знайти якусь закономірність, зрозуміти, чому завдання не розв'язується, які нові прийоми слід застосувати, щоб наблизитись до мети. Цей момент «Сходинок до інформатики» особливо важливий, бо починається інтенсивна робота думки. В цей період необхідна допомога і підтримка вчителя, його пояснення і рекомендації.
Іноді може бути корисна навіть підказка, що допомагає учневі знайти правильне рішення. При цьому дуже важливо мати на увазі, що під час розв'язування логічних завдань, роботи з текстом важливіше значення має сам процес, експериментування, а не прагнення досягнути якогось конкретного результату.
При проведенні уроків інформатики в початковій школі завжди слід використовувати ігрову форму діяльності. Взагалі гра - це істотний компонент пізнавальної діяльності дітей молодшого шкільного віку. Прагнення до гри, інтерес до ігрових ситуацій на уроці, захопленість ігровим сюжетом - це закономірне явище, обумовлене психологічною потребою дітей цього віку.
          Крім того, ефективність організації розумової діяльності дітей молодшого  шкільного віку в значній мірі залежить від умов протікання навчально-пізнавального процесу в школі, одним з яких є стиль взаємин вчителя і учня. Дитина повинна відчувати радість спілкування з дорослою людиною (вчителем) – лише в цьому випадку її пізнавальна праця буде ефективною, а навчання розвиваючим.
         При викладанні інформатики в початковій школі одною із особливостей цього курсу є тісні міжпредметні зв’язки. Крокуючи сходинками сторінок підручника, учні отримують комп'ютерну підтримку для засвоєння таких предметів, як українська та іноземна мови, природознавство та ознайомлення з навколишнім світом, математика тощо.
У 3-4-х класах  дитина особливо гостро починає відчувати себе особистістю. У неї починає прокидатися інтерес до того, що думають про неї дорослі, товариші по класу. Це приводить до того, що дитина, відповідаючи у класі, працюючи біля дошки, починає боятися зробити помилку, щоб інші з неї не сміялися. Коли учень працює за комп'ютером, такого не відбувається, оскільки, там їх тільки двоє: комп'ютер і учень, тому помилку ніхто крім комп'ютера не побачить, а помилку на комп'ютері можна легко виправити, натиснувши клавішу. Отримавши низьку оцінку, можна завжди повернутись на початок і виконати програму ще раз. Отже, комп'ютер допомагає підтримувати інтерес до навчання і сприяє гуманізації навчального процесу.
Потрібно зауважити, що використання комп'ютерних технологій і програм на уроках у початковій школі є те, що за монітором дитина повинна перебувати не більше 15 хвилин. Тому учитель на уроці роботу з комп'ютером повинен поєднувати з іншими формами діяльності, які пов'язані з тематикою уроку. Вчитель повинен пам'ятати про обов'язкове виконання релаксаційних вправ (рухливі ігри, гімнастика,  фізкультхвилинки, вправи для очей, тощо ).
Урок у комп'ютерному класі вимагає додаткової підготовки, чіткої організації. Учителеві потрібно більше зусиль і часу, щоб його підготувати й провести на належному рівні. Та він ніколи не проходить безслідно. У пам'яті будь-якої дитини, навіть найслабшої, щось залишається.

0 коммент.:

Отправить комментарий

Copyright 2009 Сходинками інформатики. All rights reserved.
Free WPThemes presented by Leather luggage, Las Vegas Travel coded by EZwpthemes.
Bloggerized by Miss Dothy. Шаблоны для Blogger